Stage update!

14 november 2019 - Sliema, Malta

Ik zit nu hier al best wel een tijdje, ongeveer 2 en een halve maand. Het zit er daarom ook weer bijna op. Dus het werd wel eens tijd voor een stage update.

Het gebouw heeft best veel verdiepingen. Op de begane grond zit het kinderdagverblijf daar heb ik de eerste week op gestaan. Nu zit ik al een tijdje op de eerste verdieping bij Kinder 1. Deze kinderen zijn 3 jaar oud. Het is dus een soort peuterspeelzaal. Ook heb je nog Kinder 2 deze kinderen zijn 4 jaar. En vanaf 5 jaar gaan ze naar Year 1, in Nederland is dat groep 1. Dat is weer een verdieping omhoog. Vanaf de tweede verdieping begint de school. Dus alles zit een 1 gebouw.

Ik heb de eerste week dat ik hier ben heb ik op de begane grond gestaan. Dat was super leuk. Die week daarna vroegen ze of we naar Kinder wilden gaan. Dat wilde we wel want we wilde zo veel mogelijk zien. De scholen waren nog niet begonnen dus het was Summerschool. Deze kinderen waren van 3 tot 6 jaar oud. Het was een soort BSO. Dit was ook echt super leuk. Je leerde de kinderen goed kennen want we hebben hier ongeveer 3 tot 4 weken gestaan. De kinderen kende jouw ook dus je bouwde ook een band met ze op. In oktober begon de school weer. Dus je had weer gewone klassen. Alle kinderen van Summerschool zaten weer in Kinder 1 of 2.

Ik ging naar Kinder 1, samen met Miss Gayle leid ik de groep. Ik sta hier nu ongeveer anderhalve maand. Het is heel leuk want sommige kinderen kende ik van Summerschool maar sommige kende ik ook al van de kinderdagverblijf. Want sommige kinderen gingen dit jaar voor het eerst naar Kinder 1. Ik heb een beetje het aparte klasje. Want in mijn klas zitten de kinderen die nog niet helemaal zindelijk zijn. En die nog de meeste aandacht nodig hebben. Er zitten daarom ook maar 9 kinderen in. Het is super leuk. De dagindeling ziet er nu ook heel anders uit. Als de kinderen binnenkomen verzamelen ze in een klas. Als de leidsters dan aanwezig zijn gaan alle kinderen naar hun eigen klas. We beginnen met vrij spelen en om half 10 gaan we het kringmoment doen. Daarin zingen we heel veel liedjes. Na het kringmoment gaan we ontbijten. En daarna gaan we een half uurtje naar buiten. Alle Kinder 1 klassen zijn dan buiten. Om 11 uur gaan we weer naar binnen en dan gaan we een activiteit doen zoals knutselen of verven. Vervolgens weer vrij spelen. Om half 1 gaan sommige kinderen naar huis en de rest van de kinderen van Kinder 1 verzamelen dan in 1 klas en gaan lunchen. Na de lunch gaan we weer buiten spelen. Kinder 2 komt dan ook naar buiten. De rest van de dag is het vrij spelen. Ondertussen worden de kinderen een voor een opgehaald door hun ouders.

In mijn eerste week stage had ik verteld dat ze best veel tegen de kinderen schreeuwen en dat ze best lomp zijn. Maar boven heb ik dat helemaal niet meer gemerkt. Ze zijn veel liever tegen de kinderen. En zetten ze minder snel op time-out. Af en toe moet het natuurlijk wel want ze luisteren af en toe ook echt niet. Maar over het algemeen zijn ze boven leuker. Ik heb nu ook echt een band met de collega’s opgebouwd. Het is altijd super gezellig en lach ook veel. Ik heb ook het gevoel dat ze echt interessen tonen. Dus tot nu toe een top stage!

Dit was het alweer. Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen hoe het nu op stage gaat!

Doei xxx